söndag 25 mars 2012

Skärpning!

Jag upplever digital bildbehandling allt mer som ett nödvändigt ont... Som jag tidigare nämnt ser jag scannade negativ som förhandsvisningar, inte som "färdiga" bilder. Färdiga blir de när jag gjort papperskopior i mörkrummet.

Men självklart vill man ju ha förhandsvisningarna så bra som möjligt. Jag har tidigare nämnt att jag scannar 16-bitars gråskala från gröna kanalen eftersom det verkar ge skarpast bilder. Sen inverterar jag och lägger lite kurva, som kan se väldigt olika ut beroende på negativet. Ibland krånglar jag till det och lägger olika kurva på olika delar av bilden, men det är bara bökigare negativ som kräver det.

Sen är det ju det där med skärpning. Hur ska man skärpa bilderna på ett vettigt sätt? Det känns som att det finns oändligt många varianter och jag har ingen koll på någon av dem. Dessutom måste man köra lite olika inställningar på olika filmer. Men jag tror att jag har hittat en hyfsad grundinställning för HP5+ som än så länge är något av en favoritfilm.

Bakom ratten
Nokton Classic 35/1.4, HP5+

Första Kentmere-rullen är framkallad och hänger på tork, det ska bli spännande att se hur den beter sig. Ganska mycket billigare är den ju så jag hoppas att jag gillar den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar