torsdag 12 april 2012

Film på tork - utan kaffe

Jag fick möjlighet att låna hem lite HC-110 för att testa, så det gjorde jag. Två rullar är framkallade och hänger just nu på tork. Det är ju en ganska klassisk framkallare som fyller 50 år i år - bara det är ju ett skäl att testa den!

Känslorna inför framkallare är lite kluvna. Kaffet är roligt men jag kan inte riktigt skaka av mig känslan att jag skulle kunna göra bättre bilder med en "riktig" framkallare. Kanske är det fånigt att ens tänka i termerna "riktig", "finframkallare" och "fulframkallare"? Nåja, jag får prova mig fram lite. Nu blir det lite HC-110, sen antagligen lite XTOL.

Gårdagen på fotoklubben var trevlig, vi hade ett litet möte om "alternativa sektionen" sedan stod jag i mörkrummet ett par timmar. Jag hade med några förpackningar ur bunten med gamla papper och de funkade helt OK - förutom två förpackningar EFKE-papper som inte gillade våra brun-orangea lampor utan hade velat ha röda. Synd att jag inte kollade det innan jag öppnade förpackningarna. :-(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar