fredag 17 augusti 2012

Digitala kontaktkartor 2.0

Jag blir latare och latare när det gäller scanning. Ett tag hade jag ambitionen att faktiskt åstadkomma bra digitala bilder från mina negativ, numera scannar jag i princip bara för att förhandsgranska det som sedan ska kopieras i mörkrummet. Ett alternativ till kontaktkartor helt enkelt.

kontaktkarta

Så här ser den senaste varianten av mitt kontaktkartaskript ut. Det körs på en lokal webbserver och visar först ett index över alla rullar (med sista bilden på rullen som tumnagel). Klickar man på en rulle får man upp något som liknar bilden ovan. Den lilla rotationen man ser är slumpmässig, först lade jag in den lite på skoj men den känns faktiskt ganska charmig så den får vara kvar. Klickar man på en bild får man förstås upp en större variant. En bekvämlighet som äkta kontaktkartor inte har...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar