lördag 22 oktober 2011

Det där med digitalisering...

Det är lustigt... Ett tag tänkte jag ju att jag skulle försöka att verkligen sätta mig in i det här med scanning - för att få riktigt bra digitala versioner av mina bilder. Från början satt jag bara med VueScan, rattade lite med det ganska sparsmakade kurvverktyget för att sedan ändra storlek och ev skärpa upp lite med Gimp.

Sen tänkte jag att jag skulle bli bättre, så jag uppgraderade VueScan för att kunna scanna rawfiler, mekade lite i UFRaw och ganska mycket i Gimp. För ett tag sedan testade jag att köra dcraw rakt av utan specialinställningar, inverterade bilden - och blev rätt nöjd. Så nu kör jag ett skript som kör dcraw och inverterar bilderna, för att sedan öppna dem i Gimp och göra lite kurva plus lite skärpa.

Color Skopar 21/4, Fomapan 400


Blir det optimalt? Antagligen inte. Duger det? Helt klart. Från början var min ambition att de digitala filerna skulle vara ett acceptabelt substitut för en kontaktkarta och jag tror att jag ska vara nöjd med det. De kanske inte riktigt gör bilderna rättvisa, men det är inte heller meningen. Mina bilder ska ses på papper. Gärna över en kopp kaffe. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar