fredag 23 september 2011

Bättre scanning

Jag försöker bli bättre på att scanna mina negativ. Den svaga länken i kedjan är helt klart mina kunskaper. Nu är det dags att göra något åt det...

scan0010-gimp
Leica M4, Jupiter 8 50/2, Fomapan 400

Den här bilden är scannad som RAW-fil i VueScan, 16-bitars gråskala från gröna kanalen - den verkar ge skarpaste bilderna. Sen har jag inverterat och lagt lite kurva i Gimp, för att avslutningsvis dämpa gräset i förgrunden lite, lätta upp skuggorna på statyn och bränna in hörnen, ungefär som jag skulle gjort om jag stått i mörkrummet. Jag är långt ifrån någon expert på digital efterbehandling, det här ska ses som mina försök att lära mig. :-)

2011-04-18_A_11
Leica M4, Jupiter 8 50/2, Acros 100

Den här bilden är bara scannad, inverterad och lite kurva på. Ibland behövs det inte mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar